فعالین صنعت ساختمان،کاریابی مهندسین

فعالین صنعت ساختمان،استخدام مهندسین،
مشخصات بلاگ

کاریابی مهندسین،استخدام مهندس عمران،استخدام مهندس معمار،استخدام مهندس برق و مکانیک،فعالین صنعت ساختمان

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸ ب.ظ

مبلمان شهری

  • نگاهی به تعاریف مبلمان شهری 

  • مبلمان شهری چیست؟

  • به چه المانهایی مبلمان شهری می گویند؟و چرا نام مبلمان شهری برای آن انتخاب شده است؟

  • مفهوم مبلمان شهری از منظر معماران چیست؟

  • نوشته زیر به شما کمک میکند تا با مفاهیم مبلمان شهری بیشتر آشنا شوید


 

شهر موجودی است زنده و فعال که با نبض زندگی و نیازهای روزمره مردم در تپش است. این موجود زنده و فعال ، باید متناسب با شرایط عصر خود ، برای پاسخ گویی به نیازهای جدید به اسباب و تجهیزاتی خاص مجهز شود . هم زمان با این تپش است که شهر و فضاهای مختلف آن بستر و ظرف مناسبی برای انواع فعالیت های فردی یا گروهی شهروندان می شود. در صنعت شهر سازی و زیبا سازی فضاهای شهری اصطلاحی تحت عنوان مبلمان شهری بکار برده می شود که ممکن است کمی ابهام برانگیز باشد سوال این است مبلمان شهری چیست و منظور از بکار بردن این اصطلاح چه می باشد؟

 

شهر نشینی منبعث از هویت و فرهنگ شهروندان است به عبارتی مسئولان و برنامه ریزان شهری سعی می کنند تا با تأسی به آداب ، فرهنگ و هویت شهروندان فضاهای شهری خود را طراحی و زیبا سازی نمایند و این کار همان بحث مبلمان شهری است .انسان موجودی زیبا پسند است. بنابراین همیشه در پی طرح های زیبا و فضاهای مسحور کننده است . شهرها را به زیبائی طراحی می کند و از فناوریهای پیشرفته در زمینه های نور ، صدا ، و سایر جلوه های بصری برای زیبا تر شدن آنها استفاده می کند تا احساس آرامش بیشتری در شهروندان ایجاد نماید .

دامنه مفهومی و کاربردی مبلمان شهری بسیار گسترده است . مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل ، اشیا، دستگاه ها ، نمادها ، خرده بناها ، فضاها و عناصری گفته می شود که چون در خیابان و در کل فضای باز شهر نصب شده اند و استفاده عمومی دارند ، به این اصطلاح معروف شده اند . در واقع ، مبلمان شهری متداول ترین عبارت در حوزه مفاهیم کاربردی تجهیزات شهری ، در زبان فارسی است. و در تعریفی دیگر، به مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست محیطی می رسند و منظر و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهد، مبلمان شهری یا اسباب و اثاثیه شهری می گویند. در مجموع ، مبلمان شهری اجزا و امکاناتی هستند که با ویژگی های مختلف خود همچون رنگ، شکل ، فراوانی ، نوع مکان گیری مناسب و غیره ، در ارتقای کیفیت و کمیت محیط ، ویژگی های بصری ، خدمت رسانی به مردم و رفع نیازهای مختلف آن ها نقشی قابل توجه بر عهده دارند . زمانی این اجزا و امکانات مبلمان شهری تلقی می شوند که اولاً، در فضاهای باز شهری مکان یابی شده و کارکرد عمومی داشته باشند و دوم اینکه ، وجود آن ها در فضای شهری نیازی از نیازهای عمومی شهروندان را تأمین کنند. در واقع حذف مبلمان شهری از فضاهای شهری یا نامناسب بودن آن ها ، موجب ناکارایی و اختلال در عملکرد نظام شهری می شود و نیازهای متعدد شهروندان بی پاسخ می مانند.

  نقش اصلی مبلمان شهری در سطح خیابان ها و فضاهای شهری ایجاد مکانهایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب، باشد. مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آینه ای از فرهنگ شهر است، که از انواع این مبلمان می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای آگهی،  نمادهای شهری و … اشاره کرد، که خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکان یابی مناسب، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت آنها نقش موثری را ایفا کنند. اجزای مبلمان شهری، سه ویژگی اساسی دارند: کارکردی بودن، زیبایی وهویت مند بودن است که در صورت داشتن هر سه ویژگی، می‌تواند نیاز عملکردی، بصری و هویتی شهروندان را همزمان برآورده سازد. البته این امر، مستلزم در نظر گرفتن مقوله‌های متعددی در طراحی اجزای مبلمان شهری است که نه تنها رنگ، هماهنگی با محیط پیرامون، دوام، ایمنی، و اقتصادی بودن آنها مورد نظر است، بلکه باید از نظر عملکردی، جانمایی مناسبی در سطح شهر داشته  باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند .

یکی از ویژگی های  مهم اجزای مبلمان شهری ،  وابستگی آنها  به فرهنگ است. یعنی از فرهنگ و هویت شهر که متأثر از فرهنگ و هویت شهروندان است نشأت می گیرند. امروزه در طراحی شهرها، نحوه مبلمان فضاهای شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است به عنوان مثال روشنائی معابر شهری و خیابانها ، نصب علائم راهنمائی و رانندگی ، جاگذاری و مکان یابی مناسب سطل های زباله ، طراحی مدرن فضاهای سبز، طراحی مناسب میادین و بلوارها ، نمادها ، پارک ها و فضاهای عمومی و…. همه باید متناسب با بافت فرهنگی و هویتی شهر و شهروندان و استعدادها و ظرفیتهای منطقه باشد .

گستردگی عناصر مبلمان شهری ، تقسیم بندی های متعددی را به همراه داشته است. در یک تقسیم بندی ، این عناصر در یازده دسته از هم منفک شده اند:

– عناصر جهت نما و اطلاع رسانی: تابلوهای راهنما، پلاک ها ، ساعت و تابلوهای تبلیغاتی

– تابلوها و کنترل کننده های ترافیکی: تابلوهای راهنمایی و رانندگی و پارکومتر

– کیوسک ها و اتاق های شهری: کیوسک روزنامه فروشی، گل فروشی و سرویس بهداشتی

– مخازن شهری: سطل زباله ، مخازن شهری و مخازن شن و ماسه

– صندوق های شهری: صندوق های پست و صندوقهای صدقات

– موانع، راه بند و حفاظ: نرده و حصار ، راه بند ، دریچه و پا درختی

– پایانه ها و ایستگاه های شهری: ایستگاه های اتوبوس و ایستگاه پارک دوچرخه

– وسایل بازی و ورزشی: وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی فضای باز

– تأمین نور و روشنایی: پایه چراغ، تیر برق و تجهیزات روشنایی

– خدمات رفاهی: نشیمن ، نیمکت ، باربیکیو ، آلاچیق و آبخوری

– عناصر تزیینی: گلدان فواره ، آب نما و پرچم

در تقسیم بندی دیگری، این عناصر به صورت کلی تر در چهار دسته تقسیم بندی شده اند:

الف) مبلمان خیابانی ب) مبلمان پارکی ج) مبلمان ترافیکی د) سازه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی

مبلمان شهری از اثر گذارترین عوامل در فضاهای شهری در ذهن شهروندان هستند ، تا حدی که معمولا ساکنین و حتی گردشگران ، مناطق مختلف یک شهر را با مبلمان و زیبایی های مخصوص به آن می شناسند. مبلمان به لحاظ موقعیت ، ابعاد ، تناسب ، رنگ ، فرم ، شکل و حالت در فضاهای شهری تأثیرگذار هستند . تا در عین توجه به ابعاد زیبا شناختی شهر ، پاسخ گوی نیازهای استفاده کننده از آن باشد. از طرف دیگر، انسان انتظار دارد در مواجه با فضایی خاص نسبت به مکان در او بوجود آید و ادراک مبلمان یک خیابان ، باید تأثیری روانی و عاطفی بر افراد در معرض آن گذارد و احساسات آنان را برانگیزد ، احساس هویت ، تعلق خاطر و انبساط خاطر نسبت به شهر را در شهروندان زنده سازد.

منابع:

دانش زیبا سازی شهری ، تاریخچه مبلمان شهری ، نشر هنر معماری قرن ، 1392

طراحی مبلمان شهری در محیط شهری ، مسعود معماری ، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی ، دانشگاه تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۰۸
جاب تو جاب
سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴ ب.ظ

مجسمه شهری و ارتقاء کیفی محیط شهری

اگر علاقه به المانهای شهری، تندیسها،یادبود ها و مجسمه ها دارید چند خط زیر می تواند به شما آگاهی بیشتری بدهد




مجسمه‌های شهری به علت تنوع در موضوع، عملکرد، شیوه‌ها و اشکال محدوده وسیعی را شامل می‌شوند لذا موقعیت مجسمه‌های شهری بعنوان رفتاری برنامه‌ریزی شده و کلان در گروه ارتباط و همراهی با سیاست‌ها برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های طراحی محیطی است. بنابراین اهداف و عرصه‌های متنوعی که ترکیب و تلفیق آنها در ایجاد، حفظ و ارتقاء مستمر کیفیت محیط شهری مدنظر قرار می‌گیرد، رشد و تحول مباحث نوین مجسمه‌سازی محیطی را باعث می‌گردد. از اهم این مباحث می‌توان به توسعه پایدار شهری، رفاه، آسایش و سلامت، ایمنی و امنیت، هویت و اقتصاد اشاره کرد.

توسعه پایدار شهری: توسعه امری گریز ناپذیر است و در اشکال کمی و کیفی رخ خواهد نمود و بسترهای مادی و معنوی تحول شهری را دگرگون خواهد کرد. لذا پروژه مجسمه‌های شهری در امر توسعه از اصول ذیل مرتبط خواهد بود:

 

۱ – سمت و سو و نگرش طرحهای محیطی شهر تهران ۲ – مدنظر قرار دادن ضوابط طراحی محیطی در توسعه پایدار شهری اهداف: الف) بررسی و تعیین نیازمندیهای فضائی گستره‌های نوین شهری ب) بررسی و تعیین نیازمندی‌های مجسمه‌ای گستره‌های نوین شهری پ) گسترش متناسب کمی و کیفی با توسعه در استفاده از احجام و آثار هنری در گستره‌های نوین شهری ت) بررسی شیوه‌های هماهنگی و ارتباط مابین ساختار فضائی نو و کهنه آسایش و سلامت امروزه روانشناسی فرم و رنگ بر تاثیر جدی دریافت‌های بعدی بر روان آدمی تاکید دارند. کیفیت مناسب شهری می‌تواند تاثیر مناسب در آسایش و سلامت و سایر جنبه‌های روانی داشته باشد. ایجاد نظم بعدی و کنترل کمیت اطلاعات بعدی در واحد دریافت، کنترل سیستم ریتم و لحن ساختار بعدی محیط از روش‌های ایجاد آرامش بصری و آرامش روانی هستند. ایجاد زیبائی و توجه به سر زندگی محیط در القای احساس مطبوع و ایجاد تاثیر روانی موثر است. همچنین ایجاد آثاری با مضامین متناسب با مفاهیم بنیادی در اصول طراحی محیطی مانند رفاه، ایمنی، سلامت و محیط‌زیست می‌تواند بعنوان مفاهیم ترویجی در آثار جمعی مورد استفاده قرار گیرند. هویت در فضای یکنواخت شهری امروز از ارزش مضاعفی برخوردار شده است. هویت در فضای شهری از طریق ایجاد تفاوت‌های معنی‌دار باعث دلبستگی و ایجاد خاطره ذهنی می‌شود.

هویت امری عام است و به شیوه‌های متفاوت ایجاد می‌شود. هویت می‌تواند از کاربردی متفاوت محیط ناشی شود (هویت کاربردی) هویت می‌تواند از کیفیات معماری ناشی شود، هویت می‌تواند از نحوه ساختار فرم و فضا «فشردگی، بازی، پستی، بلندی» ناشی شود. (هویت بصری) هویت می‌تواند با ترافیک در ارتباط باشد. لذا کنترل ساختار فرم و فضای شهری و عوامل بصری آن می‌تواند هویت بصری بسازد. هویت معماری را تقویت و متناسب با هویت کاربردی، شکل ریتم لحن ساختمان عناصر الحاقی بصری فشردگی و بازی فضای حرکت و فعالیت چیدمان‌ها. . . را تعیین کند. مجسمه‌های فرهنگی و فضای موثرشان، روباط آنها با محیط و معماری پیرامون، سرشت و سرنوشت‌شان در طول سالیان، خود عامل ایجاد خاطره جمعی می‌کند و به مکانهای دارای هویت شهر تبدیل می‌گردند. عناصر کهن، ساختمانها، مجسمه‌ها و فضای دارای هویت به انسان‌های آن محیط گذشته‌ای به قدمت خود می‌بخشند و در جریان تحویل یابنده محیط به عناصر ثابتی برای اتصال به گذشته، حس هویت، و تقویت احساس ماندگاری می‌شود. مجسمه‌های شهری و محیطی می‌توانند به مهمترین عرصه اتصال مجسمه‌سازی با اقتصاد، رونق فعالیت مجسمه‌سازی، گسترش کمی آن، پرداخت هزینه‌های بخش آوانگارد مجسمه‌سازی، ایجاد هویت زنده اجتماعی برای آن و ایجاد شرایط و زمینه کلی رشد و تحول آن گردند. عرصه مجسمه‌سازی شهری و مجسمه‌های محیطی می‌توانند و باید عرصه متنوع، زنده، پویا و اثرگذاری باشند که علاوه بر کاربری اجتماعی هزینه رشد کمی و کیفی مجسمه‌سازی قرار گیرند. ساخت مجسمه‌هائی براساس نیاز محیط، مطالعات در حوزه‌های متنوعی را در جهت انتخاب موضوع انطباق طراحی و ساخت با محیط مخاطب و ترافیک ایجاب می‌کند. لذا ممکن است برای ساخت مجسمه همچنین سیاستگذاری‌های کلان و راهبردی و برنامه‌ریزی مجسمه‌های شهری تمامی و یا تعدادی از عرصه‌های زیر به مطالعات وسیع و یا اجمال پرداخت:

۱) حوزه مطالعات طبیعی: مطالعات توپوگرافی بستر شهر برای مقاصد و دید منظر مطالعه رژیم تابش و ابرناکی، مطالعه پوشش گیاهی به مثابه مختصات طبیعی محیط نصب مجسمه‌های شهری.

۲) مطالعات سیمای شهری به مثابه درک مختصات بصری محیط مجسمه‌های شهری: الف: مطالعه نقاط و کریدورهای دید. نقاطی که پهنه و گستره وسیع دید دارند و بالعکس نقاطی که در ساختمان محاط هستند. ب: مطالعه اشکال کالبدی، حجم، توده ج: مطالعه فضاهای باز و ساختار آن‌ها د: مطالعه و عناصر بصری قابل رویت در محدوده دید ه: شناسایی و تعیین حوزه‌های بصری شاخص : بررسی و مطالعه سبک معماری شاخص در مناطق ح: بررسی میزان هویت بصری و عملکردی مناطق مختلف

۳) مطالعات کاربرد زمین و فضا از لحاظ نوع سکونت، کار، فراغت و انتخاب مضمون مناسب 

۴) مطالعه روی سرمایه‌گذاری‌های عمرانی جهت هماهنگی اقتصادی 

۵) مطالعات ترافیک: الف: مطالعه الگو و مشخصات کالبدی موجود، سبک معابر ب: مطالعه الگوی حرکات پیاده و سواره در مناطق اصلی ج: مطالعه الگوهای سرعت و فاصله و میدان دید در حرکت

۶) مطالعات اجتماعی: الف: منابع تاریخی ب: مردم‌شناسی ج: تقسیمات شغلی د: نحوه توزیع جمعیت ه: میزان و چگونگی تردد و ارتباط در محیط عمومی ی: میزان دریافت و ادراک محیط لذا مجسمه‌های شهری بایستیکه بر بستری از بررسی‌های کلی ضوابط عمرانی گسترش و توسعه شهر طراحی محیطی، و نیازمندی‌های مجسمه‌های شهری صورت گیرد و در زمینه‌های زیر به بررسی بپردازد: تعیین خصوصیات حجمی شهر – مشخصه‌های مثبت و منفی – تعیین نیازمندیهای حجمی و راه‌حل‌ها – تعیین مطلوب و قابل گسترش – تعیین امکانات حجم‌سازی برای کمک به حل مناسب دشواری‌ها – انتخاب مکانهای مناسب مجسمه‌سازی – بررسی ضوابط سازگاری و پیوند مجسمه‌ها با محیط‌ها – بررسی مختصات فضاهای نصب – بررسی مختصات گوناگون فضاهای متفاوت نصب مجسمه – فراهم آوردن اطلاعات لازم جهت تهیه برنامه ادواری نیازمند برای مجسمه شهری، بررسی امکان همکاری مجسمه‌ساز بعنوان مشاور در طراحی محیطی جهت انطباق رفتارهای مشخص ساختاری.

و نکته آخر:شکل‌گیری مجسمه‌سازی شهری براساس نیاز و مطالعات مربوط، آنرا از لحاظ شاخص‌های مورد توجه، به طراحی محیطی و طراحی صنعتی نزدیک‌تر کرده است تا به مجسمه‌سازی ناب. مجسمه‌سازی محیطی نه مبتنی بر ظرفیت فردی و آفرینش شخصی است بلکه نوعی اطلاعات لحن و ریتم انتقال اطلاعات، مضمون و تناسب آن با «وظیفه محیطی»‌اش حائز اهمیت است. بدین لحاظ میزان اثرگذاری و تحمیل آن به محیط «از لحاظ اندازه، سادگی، پیچیدگی و جاذبه بصری» بایستی با اهمیت کاربردی آن تطابق داشته باشد یا به عنصری انسانی و مطلوب در محیط تبدیل شود. مجسمه‌سازی محیطی می‌تواند به عنوان یکی از ارکان پایه در طراحی محیطی در ایجاد فضای نوین شهری، فضای مطبوع دلچسب و دارای توان ایجاد تعلق ذهنی، در ایجاد فضای خلاق شهری، فضای لایق انسان معاصر موثر افتد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۰۴
جاب تو جاب